Czerpią energię z gazu
Rodzaje grzejników
Grzejniki gazowe
Czerpią energię z gazu. Stosowane są rzadko.
Wady i zalety:
Znikome zanieczyszczenie powietrza na zewnątrz budynku.
Dosyć wysoki koszt ogrzewania (ale niższy niż elektryczne).
Konieczność zapewnienia ciągu kominowego spalinowego.
Wysoki komfort użytkowania.
Możliwość szybkiego włączenia lub wyłączenia o dowolnej porze.
Grzejniki gazowe metalowe (żeliwne, lub z innego metalu)
Wady i zalety:
Silne nagrzewanie się powierzchni grzejnika (możliwość poparzenia).
Szybkie stygnięcie po zgaszeniu gazu.
Szybkie nagrzewanie się pomieszczeń.
Nierówna temperatura w pomieszczeniu (przy grzejniku upał, z dala ? chłód).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ogrzewanie
Płaszczowo-rurowy wymiennik ciepła
Rekuperatory ? przykłady
Płaszczowo-rurowy wymiennik ciepła
Wymiennik ciepła typu rura w rurze
Płytowy wymiennik ciepła
wymiennik spiralny
Wymiennik płaszczowo-rurowy
Osobny artykuł: Wymiennik płaszczowo-rurowy.
Wymienniki płaszczowo-rurowe są jednym z najczęściej spotykanych typów wymienników w przemyśle41. Uniwersalność tego wymiennika wynika m.in. z:
różnorodności możliwych układów (różna ilość biegów, przeciwprąd, współprąd, itd.)
możliwość użycia elementów standardowych (rury, kołnierze, uszczelki, itd.)
stosunkowej prostota obliczeń i dużej dostępności do odpowiedniego oprogramowania
możliwości zastosowania w bardzo dużym zakresie ciśnień i temperatur1
szerokiej gamy możliwych materiałów konstrukcyjnych1.
Zbudowane są z cylindrycznego płaszcza, w którym biegną wiązki rurek. Jeden z płynów przepływa w przestrzeni płaszczowej, a drugi wewnątrz rurek. Wymiana ciepła zachodzi w poprzek ścian rurek.
Szczególnym przypadkiem jest wymiennik typu rura w rurze. Jego zaletą jest duża prostota. Jego główną wadą jest mała wydajność (powierzchnia wymiany ciepła jest mniejsza niż powierzchnia płaszcza, co generuje duże straty ciepła do otoczenia).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wymiennik_ciep%C5%82a
Włączanie ogrzewania samochodowego
Ogrzewanie samochodowe jest ogrzewaniem nawiewowym, które włączane jest w okresie, kiedy temperatura powietrza znacznie się obniża. W obecnych czasach trudno jest znaleźć taki samochód, który by nie posiadał ogrzewania. Regulacja ogrzewania samochodowego może dokonywać się automatycznie w zależności od temperatury powietrza, może być także przeprowadzana ręcznie przez kierowcę. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, ponieważ nie wszystkie osoby lubią przebywać w bardzo ciepłych pomieszczeniach i nie chcą ściągać kurtek po wejściu do samochodu na przebycie krótkiej trasy. Samo ogrzewanie samochodowe od czasu do czasu może ulegać jakiejś awarii, a jego naprawą zajmują się wykwalifikowani mechanicy.